Zagraj to jeszcze raz, Sam: rzecz o “theme music”

Wyliczanka lubianych przez Mysz piosenek z serialowych czołówek.

Mysz jadąc dziś do pracy słuchała – jak zwykle – MPtrójki, błogo przysypiając oparta o szybę tramwaju. Tym co Mysz ostatecznie rozbudziło przed właściwym przystankiem były charakterystyczne dźwięki piosenki “Short Skirt, Long Jacket” zespołu Cake. Drogi Czytelnik może tę piosenkę kojarzyć z radia – swego czasu na pewno była dość popularna (rok 2001). Jednak większość będzie kojarzyć piosenkę z zupełnie innego źródła. I nie, nie mam na myśli gag reelu do Dawson’s Creek sezon 6 (tak, Mysz ma fisia). Chodzi  o skasowany na początku zeszłego roku serial Chuck z Zacharym Levi, Adamem Baldwinem i Yvonne Strahovsky. “Short Skirt, Long Jacket”  – a konkretniej instrumentalny fragment piosenki – leciało jako theme music w intro serialu (czy też title sequence, jak to się profesjonalnie mówi).

Ze słuchawkach na uszcah, Mysz zaczęła się zastanawiać nad tym, jak wiele obecnie seriali używa piosenek w swoich czołówkach. Nie muzyki instrumentalnej – często specjalnie skomponowanej na potrzeby serialu (vide chociażby Game of Thrones czy Fringe czy cokolwiek) – ale właśnie piosenek. Takich, które można usłyszeć w całości w radiu albo kupić na iTunes. Gdy się tak nad tym zastanowiłam, z miejsca byłam w stanie wymienić przynajmniej 10 seriali których themes kojarzą się tak silnie, że właściwie nie da się słuchać piosenki bez odtwarzania w głowie ujęć z serialowej czołówki. Która jest często bardzo ładna i ciekawie opracowana, ale to temat na inny post.


Dziś więc będzie dużo YouTube’owania. A jeśli zapomnę o jakichś czołówkach, które Waszym zdaniem powinny zostać dołączone do listy, zapraszam do komentarzy.



  • * 2 Broke Girls – “Second Chance” Peter Bjorn & John

 * Gwiazdki oznaczają, że w czołówce wykorzystano fragment mniej-lub-bardziej instrumentalny

  • Ally McBeal – “Searchin’ My Soul” Vonda Shepard

Brak oryginalnego intro *smutna minka*
Mysz pamięta jak bardzo kochała tę czołówkę. Do tego stopnia, że w swej kolekcji kaset magnetofonowych *le gasp* posiadałam trzy kasety z muzyką Vondy Shepard z serialu. Ach, to były czasy.

  • Alphas – “People Don’t Understand (People Like Me)” napisania specjalnie na potrzeby serialu przez Luke’a Adamsa i Erika Kertesa; śpiewa Trey Lockerbie
  • Baywatch – I’m Always Here” Jimi Jamison

Mogę skomentować tylko tak

  • Big Love – “God Only Knows” The Beach Boys
  • * Breaking In – “We Got Your Back” Michael Wandmacher

Mało znany serial. A szkoda. Strasznie go lubiłam. I tak, głównie ze względu na Christian Slatera, so what?

 

  • Charmed – “How Soon Is Now?” Love Spit Love
  • Chuck – “Short Skirt, Long Jacket” Cake
  • Community – “At Least It Was Here” The 88
  • CSI: Crime Scene Investigation – “Who Are You” The Who 

Tak jak “Who Are You” nieodzownie będzie mi się z CSI kojarzyć i fajnie, że wszystkie spin-offy też mają intra z muzyką The Who, to jednak Mysz uważa, że wersja “Baba O’Riley” z CSI NY jest fatalna
 

  • Dawson’s Creek – “I Don’t Want To Wait” Paula Cole / “Run Like Mad” Jann Arden 

Chyba ulubiona pozycja Myszy na liście, bo wprowadza najwięcej zamieszania. Gdy serial leciał w Stanach, tłem intra była piosenka “I Don’t Want to Wait”. Tę samą z resztą wersję znali polscy widzowie, którzy oglądali serial w telewizji. Jednak Mysz, która obejrzała wszystkie odcinki z DVD, w tym pierwszy sezon w wersji międzynarodowej (a nie amerykańskiej), zna intro Dawson’s Creek jako “Run Like Mad”. I może Mysz bluźni, ale uważa, że “Run Like Mad” jest jednak fajniejsze.

  • Entourage – “Superhero” Jane’s Addiction

Tęsknię za chłopakami z ekipy Vinny’ego Chase’a. Jak to dobrze, że podobno powstaje film.

  • Firefly – “Ballad of Serenity” Sonny Rhodes

Że co? Na YouTube nie ma porządnej wersji Firefly’owego intra? For shame!

  • Franklin & Bash – “Mixture” Pete

Mmm, Mark-Paul Gosselaar *oblizuje się* Mysz miewała już wiele ciekawych snów o tym panu. O dziwo w takt tej melodii. Interesting

  • Freaks and Geeks – “Bad Reputation” Joan Jett

 


Jeśli nie znacie tego serialu… NADROBIĆ. Natychmiast. BEZDYSKUSYJNIE. To tak jakby oglądać nowe Star Wars bez obejrzenia najpierw oryginalnej trylogii. Innymi słowy: PROFANACJA.

  • Fresh Prince of Bel-Air – “The Fresh Prince of Bel-air” The Fresh Prince

Will Smith says it best.

  • Friends – “I’ll Be There For You” The Rembrandts


No błagam. Nie może zabraknąć Friendsów.


  • Full House – “Everywhere You Look” Jesse Frederick

 

  • Gilmore Girls – “Where You Lead” Carole King i Louise Goffin

 ASdlghasdlgkha! Młody Jared Padalecki ^__^

  • Grey’s Anatomy – “Cosy in the Rocket” Psapp
  • * Hawaii Five-0 – “Hawaii Five-0 Theme” Morton Stevens

No dobra. Mysz nie mogła się oprzeć i wrzuciła jedną oryginalne, instrumentalne intro. Na dodatek w nowoczesnej wersji (remake Hawaii Five-0 wykorzystuje tę samą melodię, nawet tę samą instrumentalizację, ale jest krótszy i ma jakby mocniejsze “umpf”). Ale to nie Myszy wina, że jak tylko słyszy melodię, jej głowa natychmiast zaczyna robić tak.

  • * House M. D. – “Teardrop” Massive Attack

Tu jedna z alternatywnych wersji (z odcinka “Swang Song”). Tutaj mamy klip, który pokazuje trzy różne wersje intra – amerykańską, singapurską i europejską.

  • * How I Met Your Mother – “Hey Beautiful” The Solids

Mysz wciąż kocha intro HIMYM. Głównie dlatego, że serial jest już na ósmym sezonie, ale w czołówce wciąż można zobaczyć aktorów/postacie w młodziutkich wersjach. A tak w ogóle to ta wersja jest lepsza.

  • Joan of Arcadia – “One of Us” Joan Osborne
  • Lie to Me – “Brand New Day” Ryan Star

Mysz słuchała tej piosenki codziennie przez ponad 3 miesiące. Wciąż nie mam jej dosyć.

  • * Mad Men – “A Beautiful Mine” RJD2

Mysz nie ogląda Mad Men, ale zafascynowała ją czołówka serialu, bo muzykę do niej robił RJD2 – ten samy, który robił title sequence do filmu Wimbledon (który Mysz ubóstwia).

  • Malcolm in the Middle – “Boss of Me” They Might Be Giants
  • Married… with Children – “Love and Marriage” Frank Sinatra

Z całym szacunkiem do Sinatry, ale gdy słyszę “Love and Marriage” nie myślę “Frankie”. Myślę “Bundy”.

  • Misfits – “Echoes” The Rapture

Kocham to intro – mocne, bezpardonowe, pamiętne. Szkoda tylko, że serial zszedł na psy.

  • Nip/Tuck – “A Perfect Lie” The Engine Room
  • One Tree Hill – “I Don’t Want to Be” Gavin DeGraw

Mysz nigdy nie oglądała OTH, a i tak piosenka DeGrawa zawsze najpierw z tym serialem będzie się jej kojarzyć. Wot, moc telewizji.

  • Partners – “On Top of the World” Imagine Dragons

Myszy ulubione intro tego roku, oprócz Elementary. Strasznie szkoda, że serial został skasowany.

  • Pretty Little Liars – “Secret” The Pierces

Co prawda ja znam tę piosenkę z Gossip Girl, a Pretty Little Liars nie oglądam, ale połączenie tej konkretnej piosenki The Pierces z serialem o kłamstwie i sekretach uważam za szalenie trafne.


  • Psych – “I Know, You Know” Friendly Indians

Kiedyś oglądałam Psych niemalże religijnie (akurat kochałam się w Jamesie Roday’u, ale cicho). Serial przerwałam co prawda gdzieś tak chyba w połowie 4-tego albo 6-stego sezonu, ale chyba kiedyś do niego wrócę. Z tego co pamiętam był on śmieszny, uroczy a jednocześnie zdarzały mu się bardzo poruszające odcinki.
Zupełnie a’propos niczego: James Roday i Maggie Lawson, którzy grają w tym serialu główny pairing, zagrali też razem w filmie Gamer.


  • Queer As Folk – “Spunk” Greek Buck / “Cue the Pulse to Begin” Burnside Project

Mysz tak strasznie cierpiała gdy intrem była piosenka “Spunk”. Ale za to “Cue the Pulse to Begin” do dziś często słucha, jak chce potańczy.

  • Rescue Me – “C’mon C’mon” The Von Bondies
  • Roswell – “Here with Me” Dido

Roswell, razem z Buffy The Vampire Slayer, Angel, i Dark Angel to cztery seriale młodzieżowo-fantastyczne, które dla Myszy definiują lata 90-te w całej swej kiczowatej okazałości.

  • Scrubs – “Superman” Lazlo Bane

Shameless(US) – “The Luck You Got” The High Strung

Obok intra Misfits chyba najmocniejszy kawałek na liście.

  • Smallville – “Save Me” Remy Zero

Ehehehehe, łysy Michael Rosenbaum XDDD

  • Sons Of Anarchy – “This Life” Curtis Stigers & The Forest Rangers

YouTube ma niestety tylko kiepską wersję. Co jest o tyle smutne, że gdy zaczynałam oglądać serial, właśnie intro mnie do niego ostatecznie przekonało.

  • Suits –  “Greenback Boogie” Ima Robot
  • The Big Bang Theory – “The History of Everything” Barenaked Ladies

Ciekawa jestem czy tylko ja i Luby śpiewamy razem z intro ZA KAŻDYM RAZEM gdy oglądamy serial?

  • The Big C – “Game Called Life” Leftover Cuties
  • The O.C. – “California” Phantom Planet

 Słowo daję, że kiedyś obejrzę całe The O.C. dla Adama Brody’ego. Skoro udało mi się z Dawson’s Creek (ach, Joshua Jackson), uda mi się z The O.C. *wmawia sobie dalej*

  • The Wonder Years – “A Little Help From My Friends” Joe Cocker
  • True Blood – “Bad Things” Jace Everett

Bezapelacyjnie jedno z lepszych title sequences ostatnich lat (razem z Game of Thrones, The Walking Dead i American Horror Story)

  • Veronica Mars – “We Used To Be Friends” The Dandy Warhols

*Mysz płacze* Tak strasznie tęsknię za Veroniką Mars :((((

  • Weeds -“Little Boxes” Malvina Reynolds
Nie znoszę tej piosenki. No nie cierpię normalnie. Ale przyznać trzeba, że Weeds mialo zawsze jedną z ciekawszych czołówek, a to dlatego, że od pewnego momentu w prawie każdym odcinku czołówkę śpiewał inny wykonawca. Wymienić można chociażby: Death Cab for Cutie, Rise Against, Regina Spektor, The Shins, The Womenfolk, Walk off the Earth,Devendra Banhart, Chester Bennington z Linkin Park, Elvis Costello, Tim DeLaughter z The Polyphonic Spree, Donovan, Skott Freedman, Engelbert Humperdinck, The Individuals, Angélique Kidjo, Rilo Kiley, Kinky, Jenny Lewis, Kinky and the Man Man, The Mountain Goats, Randy Newman, Ozomatli, Phosphorescent, The Real Tuesday Weld, The Submarines, Billy Bob Thornton, The Decemberists,Ben Folds, Steve Martin i członek obsady Kevin Nealon, Mariachi El Bronx, Bomb the Music Industry!, Tomoya Takaishi, Dierks Bentley, Angelique Kidjo, Joan Baez, Michael Franti, Persephone’s Bees, The Laurie Berkner Band, Hunter Parish (członek obsady) oraz wielu innych. “Little Boxes” przetłumaczono także na hiszpański, francuski i rosyjski.
A mnie ta piosenka i tak za każdym razem tak samo denerwuje.